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faculty

Raphaël DE VITTORIS
Full Time Professor of Strategy
Home Raphaël DE VITTORIS - Full Time Professor of Strategy
Raphaël de Vittoris - Clermont School of Business

After a career as Group Crisis & Risk Manager for more than fifteen years in multinational companies, Raphaël De Vittoris is now a lecturer and researcher in management sciences at Clermont School of Business, specialising in crisis and risk management, crisis communication, strategy, organisational theory and cognitive biases. He holds a PhD in Management Sciences and is a qualified lecturer, with a Master’s degree in Physiology in Extreme Environments, a Master’s degree in Business Administration and a Master’s degree in Health, Safety and Environment. He is the author of “Surmonter les crises” (Overcoming Crises), 2021 (Dunod); “Beyond Resilience and Antifragility”, 2022 (Eska); “Outsmarting Risks”, 2024 (Dunod) and a dozen scientific articles on crisis management.

Biography ’’ Created with Sketch.
En quelques mots
Teaching areas
- Strategy
- Organisational theory
- Crisis management
- Geopolitics
Research topics
- Researcher at CleRMa, Clermont Research Management | STeRA Axis, Strategy, Territory and Networks of Actors
- Crisis Management
- Risk management
- Decision making
- Meaning-making
Responsibilities
- Full Time Professor of Strategy
Education
- Ph.D in Management Sciences, University of Le Havre-Normandy, 2020

Professional experience

  • Since 2025: Clermont School of Business – Professor in Strategy
  • 2023-2025: Symbio Group – Director of Risk & Crisis Management, Internal Control, Internal Audit, Cyber
  • 2013-2023: Michelin Group – Group Director of Crisis Management
  • 2010-2013: Michelin Group – Site HSE Director (China)

Publications – Interventions (since 2021)

Last update: July 2025

Professional research articles

  • DE VITTORIS R. (2025). Gestion de crise : pour l’établissement de systèmes de gestion de crise résilients. Crise & Résilience, 10, 44-48
  • DE VITTORIS R. (2025). Gestion de crise : quand la réalité dépasse les modèles. Crise & Résilience, 9, 22-27
  • DE VITTORIS R. (2024). Déjouer les risques, idées reçues et vraies pistes. Crise & Résilience, 5, 10-12
  • DE VITTORIS R. (2023). Résilience & antifragilité, pour une entreprise prospère. Crise & Résilience, 2, 4-6
  • DE VITTORIS, R. (2022). Réinventer la gestion des risques et des crises : biais cognitifs et systèmes complexes. Cercle K2
  • DE VITTORIS, R. (2022). Évaluer une gestion de crise, l’appel pour une vision cognitiviste et alterprospectiviste. LIREC – Institut des Hautes Études du ministère de l’Intérieur
  • DE VITTORIS, R. (2021). Building a resilient crisis management system. Crisis Response Journal, 16:4, pp.53- 54
  • DE VITTORIS, R. (2021). Cognitive biases in crisis situation – Crisis response Journal. Vol 16. Issue 1. Pp21

Academic research articles in management

  • DE VITTORIS, R., RAPHAEL, L., BOUSQUET, C. (2023). Sensemaking et qualité décisionnelle dans les cellules de crises : le cas de Michelin. Logistique & Management, 1-16
  • CROS, S., BARON, ML., DE VITTORIS, R. (2023). La maturité de la transformation numérique des petites communes : paperasserie numérique ou administration pro-active ? Gestion & Management Public. 11(4), 35-55.
  • DE VILLARTAY, S., DE VITTORIS, R. (2024). Dédramatiser et restaurer la confiance : Une analyse sémantique du discours du dirigeant lors d’une communication de crise. Revue française de gestion, 319(6), 43-64.
  • DE VITTORIS, R., CROS, S., (2023). Le «serious game», un outil pertinent pour la gestion de crise. Institut de Socio-Économie des Entreprises et des Organisations. Recherches en Sciences de Gestion, 155, 77-104
  • DE VITTORIS, R., BOUSQUET, C. (2024). Au cœur d’une cellule de crise: mobilisation des archétypes pour mieux comprendre le comportement des leaders. Recherches en Sciences de Gestion, 163(4), 361-386.
  • CROS S., DE VITTORIS R., (2019), Apprendre à favoriser les apprentissages entre acteurs privés et acteurs publics civils : Cas d’un site Michelin. Gestion 2000, 36, 41-66.
  • DE VITTORIS, R., BOUSQUET, C. (2024). Faced with Covid-19: Let’s be organizationally resilient, let’s become ‘glocal’. Vie & sciences de l ’entreprise, 218-219(1), 1-24
  • DE VITTORIS, R., CROS, S. (2022). Crisis management learning: when the sequence of pedagogic levers counts more than the levers themselves. Vie & sciences de l’Entreprise, 214-215(2), 167-194.
  • DE VITTORIS, R., CROS, S., LEBRUMENT, N. (2021). Pour l’établissement de systèmes de gestion de crise résilients. Question(s) de Management, 35, 113-126
  • DE VITTORIS, R., LEBRUMENT, N., BOUSQUET, C. (2024). Listening to experts is not always wise: Unravelling the dynamics of decision‐making in the crisis cell. Journal of Contingencies and Crisis Management, 32(1), 125-153.

Chapters

  • DE VITTORIS, R. (2024). La résilience n’est pas LA réponse à la crise In Rebondir…pour surmonter la crise (H. Savall & V. Zardet) – EMS Management & Société
  • DE VITTORIS, R. (2023). L’approche Michelin de la simulation de crise: création d’expérience et “réalité adaptée” In Crise et simulation (T. Meszaros) – Cerf Patrimoines
  • DE VITTORIS, R., CROS, S. (2023). Apprentissage à la gestion de crise via Business Game – Le cas Michelin In Crise et simulation In Crise et simulation (T. Meszaros) – Cerf Patrimoines
  • CROS, S., DE VITTORIS, R. (2022). Quelles coordinations organisationnelles en Europe pendant la séquence Covid ? Points de vue comparés entre secteur public et secteur privé In Les défis actuels de l’Union Européenne – Legitech
  • DE VITTORIS, R. (2022). La gestion de crise cyber et classique, entre similitudes et divergences In Manuel de gestion de crise cyber : les fondamentaux de Raimondo L. et al.

Papers in academic conferences

  • DE VITTORIS, R. (2024). Réussir ensemble le changement : la pédagogie interactive – ISEOR – MCD, ODC & ISODC, 23-24 october, Lyon, France.
  • DE VITTORIS, R. (2024). Unlocking Crisis Cell Effectiveness: A Deep Dive into Personality Traits for Innovative Team Composition – Developmental paper – Academy of Management – 9-14 august – Chicago
  • DE VITTORIS, R. (2024). Crisis Management and/or Business Continuity? Crossing perspective between practitioners and researchers – Empirical paper – Academy of Management – 9-14 august – Chicago
  • BOUSQUET, C., DE VITTORIS, R. (2024). Affecter les bonnes personnes aux bons rôles dans les cellules de crise : quid des traits de personnalités en gestion ? – ISEOR – MCD, ODC & ISODC, 12-13 june, Lyon, France
  • BOUSQUET, C., DE VITTORIS, R. (2024). Artificial intelligence vs. human potential in crisis management – The 12th SEAM Conference, 23-24 may
  • DE VITTORIS, R. (2023). Rebondir… pour surmonter la crise – 11e table ronde : Management socioéconomique à l’international – Présentation “la résilience n’est pas LA réponse à la crise – ISEOR – MCD & ODC, Lyon, France, 14-15 june
  • DE VITTORIS, R.. (2023). Les fondements de la résilience structurelle d’une entreprise face à une crise – AMRAE 2023, Deauville France, 1-3 février
  • DE VITTORIS, R. (2023). serious game : vers une nouvelle approche pédagogique – AMRAE 2023, Deauville France, 1-3 février
  • DE VITTORIS, R. (2023). Identification des profils d’anticipateurs et amélioration des performances en gestion de crise – AIMS Université catholique de Lyon, France, 24-25 janvier
  • DE VITTORIS, R., LISSILOUR, R. (2022). Simulation, sensemaking et performance dans les équipes de gestion de crise : le cas de Michelin – IRMBAM, Nice, 3-4 juillet
  • DE VITTORIS, R. (2021). Gestion de crise, Continuité et Reprise d’activité, des triplés indissociables – AIMS 2021, Paris, 1-4 juin

Books, handbooks

  • DE VITTORIS, R., CROS, S. (2024). Déjouer les risques : idées reçues et vraies pistes pour les entreprises et les organisations publiques. Éditions Dunod. Paris. 147p
  • DE VITTORIS, R., MONGUILLON, L. (2022). Par-delà la résilience et l’antifragilité. Eska Edition. 200p
  • DE VITTORIS, R. (2021). Survivre aux crises : idées reçues et vraies pistes pour les entreprises. Éditions Dunod. Paris. 128p

Columns

  • DE VITTORIS R., CROS, S. (2025). Et s’il fallait réinventer la gestion des risques pour les déjouer ? Harvard Business Review France, 01 janvier
  • DE VITTORIS R., BRETONES D., (2024). Pour gérer les crises en entreprise, l’expertise ne suffit pas – The Conversation, 16 décembre
  • DE VILLARTAY, S., DE VITTORIS, R. (2024). Perrier, Nestlé Waters, Tefal, Kinder : au-delà du scandale, une rupture du contrat psychologique avec les consommateurs – The Conversation, 16 juin
  • DE VITTORIS, R. (2023). Et si la résilience n’était pas la réponse à la crise ? Harvard Business Review France, 23 juillet
  • DE VITTORIS, R., MONGUILLON, L. (2023). Pourquoi les exercices de crise peuvent aussi être des outils d’influence – Harvard Business Review France, 22 septembre
  • CROS, S., DE VITTORIS, R. (2023). Organiser des serious game en entreprise pour gérer des crises ? Oui mais pas n’importe quand – The Conversation, 9 mai
  • DE VITTORIS, R. (2021). Le concept de signal faible est-il réellement pertinent en gestion de crise ? Harvard Business Review France, 31 mars

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