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faculty

Anne ALBERT-CROMARIAS
Full Time Professor of Strategic Management
E-mail
Home Anne ALBERT-CROMARIAS - Full Time Professor of Strategic Management

Anne ALBERT-CROMARIAS is an Associate Dean Academy and Research at Clermont School of Business. She is a Professor in strategic management. A member of CleRMa (Clermont Research Management), where she co-leads of the “Strategy, Territory and Networks of Actors” research axis. Anne ALBERT-CROMARIAS holds an Authorisation to Supervise Research (HDR), she studies collective territorial strategies, inter-organisational collaboration and coopetition. A change management consultant for over 10 years, she joined the School in 2010.

Biography ’’ Created with Sketch.
In brief
Teaching areas
- Financial accounting
- Management accounting
- Corporate finance
- Controlling"
Research topics
- Researcher at CleRMa, Clermont Research Management | FIRE Axis, Finance, Information and Corporate Responsibility
- Corporate governance
- Boards of Directors
- Co-construction of knowledge
Responsibilities
- Full Time Professor of Accounting, Corporate Finance and Management Control
- Coordinator of the Finance, Economics, Law and Systems Department
- Head of the Management Control Major on the Master Programme
Education
- HDR Stratégies collectives de territoire, 2016, Université Lyon III
- Doctorat en Sciences de Gestion, 2009, Université Lyon III

Professional experience

  • Since 2022: Clermont School of Business – Associate Dean Academic and Research
  • Since 2010: Clermont School of Business -Professor in Strategy and Management
  • 2010-2013: Clermont School of Business – Head of the Master Programme
  • 1999-2010: Clermont School of Business – Affiliate Professor of Management and Strategy

Publications – Contributions (since 2021)

Last update: July 2025

Academic research articles

  • ALBERT-CROMARIAS, A., PINGLOT, A. (2024). An analysis of stakeholders’ aspiration needs for Grand Challenges. Management Research Review, 48 (3)
  • ALBERT-CROMARIAS A., ASSELINEAU A. (2024). One for all or everyone for themselves: why is coopetition so difficult? The case of four small vineyards in central France. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 52(3), 412-430
  • ALBERT-CROMARIAS A., PINGLOT A. (2024). Alignement des parties prenantes dans un projet territorial de tourisme durable : une lecture par les proximités, Revue Française de Gestion.Pages 65 à 88
  • ALBERT-CROMARIAS A., DOS SANTOS C. (2023). L’alliance stratégique en faveur de l’attractivité des hôpitaux de proximité, Question(s) de Management, 46, 15-26
  • BLANCHARD G., ALBERT-CROMARIAS A. (2022). L’artisanat français : une revue de littérature. Revue Internationale PME, vol. 35, n°3-4, 124-149
  • ALBERT-CROMARIAS A., ASSELINEAU A., BLANCHARD G., 2021. Coopétition et création de valeur entre TPE. Le cas de l’AOC Côtes d’Auvergne. Question(s) de Management, n°33, juin
  • ALBERT-CROMARIAS A., LIVERTOUT J., 2021. Représentations sociales de la coopétition au niveau individuel. Le cas d’une alliance entre instituts de formation en ostéopathie, Question(s) de Management, n°36 (6), p. 15-26
  •  

Professional research articles

  • SIKLOS, B., LUKMAN, J., ALBERT-CROMARIAS, A. (2021). The impact of influencer marketing implementation on brand awareness and engagement in B2B businesses. Revue de Management et de Stratégie

Case studies

  • PINGLOT, A., ALBERT-CROMARIAS, A., ZUMBO-LEBRUMENT, C. (2023). Plateau de Gergovie : gestion d’un “Grand Challenge” local. CCMP G2088.

Book chapters and handbooks

  • ASSELINEAU, A., ALBERT-CROMARIAS, A. (2025). Coopetition and Territory. Chapter 17. dans Crick J. (Ed.), De Gruyter Handbook of Coopetition (pp. 311-321). De Gruyter.

Papers in academic conferences

  • ALBERT-CROMARIAS, A. (2025). Qu’est-ce que les civilisations anciennes nous apprennent sur la coopétition ? Paris: Congrès ADERSE, juin
  • ASSELINEAU, A., ALBERT-CROMARIAS, A., BLANCHARD, G. (2025). Revue systématique de littérature sur la coopétition dans le secteur viti-vinicole : quelle place pour la soutenabilité ? Paris: Congrès ADERSE, juin
  • ALBERT-CROMARIAS A. , RANNOU Y. (2024). Managing network coopetition in sustainable finance : Insights from the European Green Bond Market, août
  • BOURLIER-BARGUES, E., NWOKE, N., ALBERT-CROMARIAS A. (2024), Working on organizational boundaries: a practice-based view of meta-organizations’ formation, Conférence de l’AIMS, Montréal, 3-6 juin
  • DOS SANTOS, C., ALBERT-CROMARIAS A. (2024), Le management salutogénique pour (re)donner du sens à l’hôpital public, Conférence de l’AIMS, Montréal, 3-6 juin
  • ALBERT-CROMARIAS, A., ASSELINEAU, A. (2023). Highlighting the territorial dimension of coopetition : a contribution to sustainable strategies. EURAM Conference, Dublin, 14-16 juin
  • BLANCHARD, G., ALBERT-CROMARIAS, A. (2023). Artisan, management et recrutement : étude exploratoire sur les difficultés rencontrées. Congrès de l’AGRH, Ajaccio, octobre
  • DOS SANTOS, C., ALBERT-CROMARIAS, A. (2023). Le « magnet hospital » : un modèle inspirant pour fidéliser et impliquer le personnel à l’hôpital public dans un contexte post-crise?. Congrès de l’AGRH, Ajaccio, octobre
  • ALBERT-CROMARIAS A., PINGLOT, A., 2022. From grand challenges to local challenges: insights to improve inter-organisational collaboration. 26th Nordic Workshop on Interorganizational Research, Univer s ity of Southern Denmark, 27-29 April, Denmark
  • ALBERT-CROMARIAS A., PINGLOT, A., 2022. From grand challenges to local challenges: insights to improve inter-organisational collaboration. EURAM Annual Conference 2022, 15-17 June, Winterthur/Zurich, Switzerland.
  • RANNOU Y., ALBERT-CROMARIAS A. ,(2021). Sustainable Network Coopetition on Financial Markets: Insights from the European Green Bond Market. 37th International Conference of the French Finance Association Online27-29 mai
  • ALBERT-CROMARIAS, A., ASSELINEAU, A. (2021). One for all or each for oneself: why is coopetition so difficult? The case of four small vineyards in central France. Academy of Wine Business Research Conference, juillet
  • ALBERT-CROMARIAS A., PINGLOT A. ,(2021)Transition to a new regional identity: exploring the legacy narratives in a region’s construction and infrastructure projects.3rd NIBES research session – Sustainability Research in Business and Economics Online
  • ALBERT-CROMARIAS A., FAVIER J. ,(2021)Construire un écosystème entrepreneurial structuré, une stratégie collective de territoire ? 12e Congrès AEI (Académie de l’Entrepreneuriat et de l’Innovation)Online 13-15 octobre
  • ALBERT-CROMARIAS A., ALBERTINI T., BLANCHARD G., GERONNE A., TERRAMORSI P. ,(2021)Déterminants des stratégies de coopétition territoriales. Le cas de TPE agricoles.5èmes journées « PME et Territoires »Corte – Corse10-11 juin
  • ALBERT-CROMARIAS A., LIVERTOUT J. ,(2021)Représentations sociales de la coopétition au niveau intra-organisationnel. Le cas d’une alliance entre instituts de formation en ostéopathie. Conférence AIMS Online
  • ALBERT-CROMARIAS A., PINGLOT A. ,(2021)Création de valeur durable dans un contexte de parties prenantes multiples : le cas de la préservation d’un site historique et naturel. 10ème Conférence AIRMAP Clermont-Ferrand
  • ALBERT-CROMARIAS A., DOS SANTOS C. ,(2021). La coopétition comme réponse stratégique aux défis des hôpitaux de proximité. Conférence AIRMAP, Clermont-Ferrand
  • BLANCHARD G., ALBERT-CROMARIAS A. ,(2021)Territoire rural et entreprises artisanales : pour le meilleur ou pour le pire ? 31 ème conférence AIMS Online 2-4 juin
  • BLANCHARD G., ALBERT-CROMARIAS A. ,(2021)Tous coopétiteurs ? Etude exploratoire sur la coopétition dans les entreprises artisanales françaises. 30 ème conférence AIMS Online 2-4 juin
  • BOURLIER-BARGUES E., ALBERT-CROMARIAS A. ,(2021). Including or not including: An action research on the boundary work of a meta-organization.Virtual EGOS ColloqiumOnline 8-10 juillet
  • RANNOU Y., ALBERT-CROMARIAS A. ,(2021). Sustainable Network Coopetition on Financial Markets: Insights from the European Green Bond Market.EURAM Online16-18 juin
  • RANNOU Y., ALBERT-CROMARIAS A. ,(2021). Sustainable Network Coopetition on Financial Markets: Insights from the European Green Bond Market. 37th International Conference of the French Finance Association Online27-29 mai

Coordination & special issue coordination

  • ALBERT-CROMARIAS, A., CHIAMBARETTO, P., FERNANDEZ, A-S., LOUBARESSE, E. (2024). Coopétition et stratégies d’alliances dans les écosystèmes d’affaires, NS-14 / 2024 Finance Contrôle Stratégie
  • ALBERT-CROMARIAS, A., ALBERTINI, T., TERRAMORSI, P. (2023). Dynamiques collectives et territoires.9 défis pour des territoires compétitifs, innovants et durables. ISTE Editions.

Research reports

  • ALBERT-CROMARIAS A., PINGLOT, A., ZUMBO-LEBRUMENT, C., (2023) Projet GergovieProjet CAP21-24 Navette Autonome, Plateau de Gergovie, Présentation livrable au Conseil Départemental du Puy de Dôme, novembre
  • ZUMBO-LEBRUMENT, C., ALBERT-CROMARIAS, A., CHERIF, E., PINGLOT, A., ROCHETTE, C. (2021). Restitution du volet 2 « Faisabilité technique, étude de marché et conditions d’acceptabilité en vue de la mise en place de modes d’accès innovant au plateau de Gergovie », octobre

Tribunes

  • ALBERT-CROMARIAS, A., DOS SANTOS, C. (2024). S’allier, une carte pour les hôpitaux de proximité afin de restaurer leur attractivité, The Conversation France, avril
  • ALBERT-CROMARIAS, A., ASSELINEAU, A. (2023). Stratégie territoriale des entreprises : pourquoi la transition écologique en fait une nécessité. The Conversation, France.
  • ALBERT-CROMARIAS, A., PINGLOT, A. (2023). Coopérer pour le climat entre pays, c’est aussi une affaire de management. The Conversation, décembre
  • ALBERT-CROMARIAS , A., ASSELINEAU, A., BLANCHARD, G., (2022). La coopétition dans les vins d’Auvergne : pour le meilleur et pour le pire ? The Conversation, octobre.
  • ALBERT-CROMARIAS, A., BARGUES-BOURLIER, E. (2021). Les méta-organisations, une clé pour une économie plus durable ? The Conversation, France, novembre
  • ALBERT-CROMARIAS, A., PUISEUX, F. (2021). Transformer la mobilité en France : la quête d’un modèle économique soutenable. The Conversation, France, novembre

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